Motorprotectie zorgt voor het (deels) absorberen van de energie die vrijkomt bij een val of botsing. Over het algemeen worden alle motorjassen geleverd met schouderprotectie en elleboogprotectie. De rugprotector voor in je motorjas wordt 9 van de 10 keer niet meegeleverd. Zo is het ook vaak het geval met de heupprotectie voor in een motorjeans. Dus het kan zijn dat je je motorkleding wilt aanvullen met deze protectoren. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je je huidige protectoren niet aangenaam vind zitten. Dan kan je altijd kijken of er een andere variant bestaat die wellicht comfortabeler aanvoelt.
Er zijn tegenwoordig verschillende merken voor heupprotectie in je motorkleding op de markt. De bekendere merken zijn D3O en Sas-Tec. Maar zo hebben veel producenten van motorkleding hun eigen collectie voor heupprotectie. REV'IT heeft een lijn genaamd SEESOFT™ (CE-level 2) en SEESMART™ (CE-level 1). En zo heeft Alpinestars hun Nucleon collectie en Dainese hun Pro-Armor collectie.
Er zijn 2 levels voor heupprotectie in motorkleding. CE-level 2 en CE-level 1, waarbij CE-level 2 hoger is dan CE-level 1. Deze zijn getest op de normering EN1621-2:2014.
Er bestaat heupprotectie voor motorkleding die je in een pocket stopt van een motorbroek. Een losse insert. Maar er bestaan ook losse protectoren. Met name zijn dit de losse rugprotectoren, die vaak op het circuit worden gebruikt.
Airbagvesten worden met de dag populairder. Ook omdat het steeds betaalbaarder wordt. Motorairbags zijn in twee groepen te verdelen, namelijk degene die compleet stand-alone functioneren en een type die verbonden wordt met een bevestigingskoord aan de motor.